Saltsjö-Boo IF

Provspel innan medlemskap?
Ta kontakt med respektive lag om intresse finns att börja i Saltsjö-Boo IF.
Beroende på antal spelare, aktiva tränare och plantider kan det vara fullt.

Vissa lag tillämpar provspel - för att undvika oklarheter ska StFF:s rekommendationer kring detta följas.

Rekommendationer vid provspel från Stockholm Fotbollförbund
(kopierat från länkat dokument)

Bakgrund
Det är inte ovanligt att spelare i olika åldrar vill provträna för en annan klubb av olika anledningar. Det kan vara känsligt och svårt att veta hur man ska agera vid dessa tillfällen. Det är inte heller ovanligt att det uppstår en viss irritation mellan klubbar, lag och ledare vid dessa tillfällen. Därför har StFF tagit fram rekommendationer kring detta.

Att vägleda spelare, föräldrar, ledare och klubbar i provträningsprocessen.
Att minska irritation mellan klubbar och ledare kring denna process.
Riktlinjer
* Vi rekommenderar att barn/spelare INTE byter klubb under pågående speltermin.

* Alla provträningar/klubbyte ska ske utifrån spelarens egen önskan.

* Vid provträning/klubbyte ska den första kontakten tas av spelaren eller spelarens målsman på eget initiativ.
All annan kontakt anses vara ett värvningsförsök.

* Kontakt inför provträning/klubbyte ska följa följande ordning
o    Spelaren/målsman kontaktar nuvarande förening.
o    Spelaren/målsman kontaktar den ”blivande” föreningen.
o    ”Blivande” förening kontaktar den nuvarande föreningen.
o    Provträning genomförs

* Riktad information till spelare eller grupper av spelare i andra föreningar anses vara ett värvningsförsök.

Övrigt
 I föreningscertifikatet finns en regel om värvningsförbud för spelare upp till 14 års ålder. Om provträning sker enligt ovanstående riktlinjer kommer det inte anses vara en värvning. Det finns fler scenarion som inte heller skulle anses vara en värvning, men det tydligaste är att hålla sig till riktlinjerna ovan. Men dessa riktlinjer är bra att följa oavsett ålder på spelare.

Se även Representationsbestämmelser år 2016

Vädret Nacka