Saltsjö-Boo IF

Om klubben

Saltsjö-Boo IF är ung klubb med primär inriktning på fotboll och startades under

hösten 2013 och är redan över 140 aktiva medlemmar. Vi som startade SBIF är ett antal likasinnade
fotbollsintresserade föräldrar med barn som älskar fotboll.
Vår ambition är att vara en klubb som styrs av våra värdeord:
Glädje, Bredd och  Engagemang.

Vårt löfte:
- Vi skall ha kul när vi ses!
- Spelarna ska se fram emot nästa träning och match!
- Skapa väl fungerande lag med god sammanhållning!
- Utveckla lag och individen!
- Vi är positiva till att barn och ungdomar deltar i flera idrotter!
- Regelbunden närvaro på träningar!
- Fotbollen är prioriterad under fotbollssäsong (april-oktober).

Principer:

- Huvudtränare ansvarar för fotbollsutveckling, spelsystem och spelardialoger e t c. De avgör vilken utvecklingsnivå en spelare befinner sig på. De ansvarar för vilka som blir kallade till vilken match.

- Antal lag som anmäls till seriespel bestäms av gruppens utvecklingsnivåer, förutsättningar och storlek.

- Närvaron är viktig. Hög närvaro på träningar – 100% kontakt för närvaro/återbud/avvikelser.

- Närvaro viktig också för att skapa en bra lagkänsla och att man tydligt är en del av laget. Närvaron kan påverka uttagning till match/cuper (dock ej sjukdom eller andra förhinder som är anmälda).

- Vi är positiva till att barn och ungdomar håller på med flera idrotter. Det ger en varierande träning som leder till både fysisk och psykisk utveckling. Situationerna och lösningarna för att möjliggöra detta är naturligtvis många men det viktiga är att det finns en regelbunden närvaro på fotbollsträningarna (även under vintern).

Spelidé

Vi har en uttalad målsättning att spela en offensiv, teknisk och publikvänlig fotboll!

Vi….

… spelar fotboll (vi sparkar inte boll)

… uppmuntrar kreativitet

… vårdar bollen